I høst opprettet Studentparlamentet en arbeidsgruppe som skulle jobbe med eCampus på HiOA. Hovedmålet til arbeidsgruppen er å utforme en politisk plattform om eCampus. Dette skal gjøres gjennom å blant annet innhente erfaringer og rapporter fra andre utdanningsinstitusjoner som har arbeidet med dette.
Arbeidsgruppen har kommet i gang med arbeidet og et utkast av den politiske plattformen var oppe på det siste Parlamentsmøtet for dette året.
Det er mye spennende som skjer nasjonalt rundt digitalisering av universitets- og høgskolesektoren. Vi tilstreber å være tilstede på samtlige arrangementer både i regi av høgskolen selv men også eksterne aktører rundt om i landet.
Som nevnt er det mye som skjer og jeg vil prøve å blogge jevnlig om de ulike tiltakene. I dag vil jeg beskrive tanken bak «omvendt klasserom».
Kort fortalt betyr omvendt klasserom at det som tidligere har vært den tradisjonelle undervisningsformen på høgskolen fylt av teori tas opp på video og legges ut på nett. Dette gir studentene som ikke har mulighet til å være tilstede i forelesning en sjanse til å allikevel få den med seg hjemmefra.
Dette åpner for en rekke spennende læringsmetoder. Studentene kan bruke videoene når de skal øve til eksamen og repetere stoff. Det kan satses mer på kollokviegrupper hvor studentene sitter sammen og ser gjennom en forelesning sammen. De kan da pause den og diskutere ting som er uklart eller spennende. Høgskolehverdagen vil bli mye mer tilgjengelig og fleksibel.
Vi ønsker at studenter ved alle fakulteter skal komme med sine innspill på hvordan vi kan digitalisere høgskolen. Har du innspill? Send en mail til fagpol@studentparlamentet.no