Årets foreleser

Studentparlamentet deler hver studiestart ut en pris for Årets forleser det foregående studieåret. Dette gjøres for å inspirere foreleserne våre til å være fantastiske og gi en påskjønnelse til de som allerede er det. Tradisjon tro ble denne prisen også delt ut i år og vi har gleden av å si noe mer om Årest forelser her. I juryens begrunnelse står følgende: Foreleser viser god struktur i undervisningsopplegg og det synes at hun har opparbeidet en metode å videreformidle pensum som fungerer for de fleste studenter. Timeplan og laboratoriums øvinger er godt gjennomtenkt og hun endret timeplan slik hun på forhånd hadde planlagt det for å få booket et bedre auditorium å ha forelesning i. Hun informerer etter hver forelesning hva som skal bli gjennomgått neste gang og man kan på denne måten forberede seg godt. Forelesningsnotater blir lagt ut på Fronter i etterkant. Foreleser kommer svært godt forberedt til timen og gjennomførte midtveisevaluering hvor alle studentene svarte anonymt. Dette blir fulgt opp dersom studentene har noe de vil skal være bedre. Foreleser formidler informasjonen på en rolig og strukturert måte, hvor studentene noterer underveis. Formidlingsmetoden hennes gjør at studentene stadig må følge med og være våken. Hun bryter opp forelesning med spørsmål og quiz som utfordrer studentene til å tenke selv. Hovedsakelig skriver foreleser på tavlen, men hun bryter opp med å vise animasjoner fra data/projektor. Foreleser er svært engasjert i faget, noe som lett smitter over på studentene. Hun bidrar alltid med godt humør og et smil, som bidrar til å motivere studentene til det samme. Hun stopper opp tidvis i forelesning for å åpne opp for spørsmål, samtidig – som nevnt ovenfor – gjennomfører quiz for studentene. Foreleser er svært interessert i at studentene skal forstå faget og kommer stadig innom området til kjemistudentene for å spør […]

Studentparlamentet deler hver studiestart ut en pris for Årets forleser det foregående studieåret. Dette gjøres for å inspirere foreleserne våre til å være fantastiske og gi en påskjønnelse til de som allerede er det. Tradisjon tro ble denne prisen også delt ut i år og vi har gleden av å si noe mer om Årest forelser her.

I juryens begrunnelse står følgende:

Foreleser viser god struktur i undervisningsopplegg og det synes at hun har opparbeidet en metode å videreformidle pensum som fungerer for de fleste studenter. Timeplan og laboratoriums øvinger er godt gjennomtenkt og hun endret timeplan slik hun på forhånd hadde planlagt det for å få booket et bedre auditorium å ha forelesning i. Hun informerer etter hver forelesning hva som skal bli gjennomgått neste gang og man kan på denne måten forberede seg godt. Forelesningsnotater blir lagt ut på Fronter i etterkant.

Foreleser kommer svært godt forberedt til timen og gjennomførte midtveisevaluering hvor alle studentene svarte anonymt. Dette blir fulgt opp dersom studentene har noe de vil skal være bedre.

Foreleser formidler informasjonen på en rolig og strukturert måte, hvor studentene noterer underveis. Formidlingsmetoden hennes gjør at studentene stadig må følge med og være våken. Hun bryter opp forelesning med spørsmål og quiz som utfordrer studentene til å tenke selv. Hovedsakelig skriver foreleser på tavlen, men hun bryter opp med å vise animasjoner fra data/projektor.

Foreleser er svært engasjert i faget, noe som lett smitter over på studentene. Hun bidrar alltid med godt humør og et smil, som bidrar til å motivere studentene til det samme. Hun stopper opp tidvis i forelesning for å åpne opp for spørsmål, samtidig – som nevnt ovenfor – gjennomfører quiz for studentene.

Foreleser er svært interessert i at studentene skal forstå faget og kommer stadig innom området til kjemistudentene for å spør om det er noen som lurer på noe, eller generelt bare slå av en prat. Dette gjør til at man blir bedre kjent med foreleser og dermed lettere tar kontakt om det skulle være noe.

Hun innehar mye kunnskap om faget og har som regel et svar på eventuelle spørsmål på stående fot. Skulle det derimot være noe hun er usikker på kan studentene sikkert vite at hun neste dag kommer med tilbakemelding. Hvor det er relevant benytter hun seg av eksempler relatert til næringslivet.
Hun er absolutt oppdatert i forhold til hva som er nytt i fagmiljøet og trekker mange paralleller opp mot hovedprosjektoppgaver, hvor hun er veileder for mange.

Som nevnt tidligere gjør hun seg meget tilgjengelig ved å komme i kjemiområdet, selv om hun ikke har kontor der. I tillegg uttrykker hun at man gjerne må komme på kontoret med spørsmål, samt ta kontakt ellers.

Foto: Benjamin A. Ward/HiOA
Foto: Benjamin A. Ward/HiOA


HiOAs fantastiske foreleser holder til på Fakultet for Teknologi, Kunst og Design og er førstelektor på Institutt for Industriell utvikling, det er Ragnhild Augustson. Studentparlamentet gratulerer og takker Ragnhild for at hun bidrar til en lærerik og motiverende studiehverdag for sine studenter!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *