Hvert år deler Studentparlamentet ut en pris til årets underviser (tidligere årets foreleser). Denne prisen går til en underviser som har utmerket seg det siste året. Samtidig som vi deler ut pris til årets underviser deler HiOA ut pris til årets student. Fristen for å nominere til begge deler er 13. mai og her finner dere nominasjonsskjemaene og mer informasjon. Årets underviser: Har du en underviser som er gjør ting litt annerledes enn de andre, som gjør pensum og fag litt mer spennende eller som virkelig ser studentene og deres behov? Da burde du nominere denne underviseren! Dersom noen gjør noe som er ekstra bra er det veldig gøy å bli lagt merke til, også for en underviser. Så vis at du setter pris på de som gjør det lille ekstra og gi de en nominasjon. Ikke bare vil det gi en boost til den underviseren, men vil også motivere andre til å bli bedre. Nominér årets underviser. Årets student: Det er utrolig mange gode studenter på HiOA og dermed trenger vi hjelp til å finne de beste. Har du en medstudent som bidrar litt ekstra i hverdagen? Som ser de rundt seg, hjelper til og engasjerer seg for at alle skal få en bedre studiehverdag? HiOA leter etter den studenten som i tillegg til å mestre studiene får til det lille (eller store) ekstra. Har du en ide om hvem det er? I så fall burde du nominere din årets student. Nominér årets student.
Hei alle studenter på HiOA! Studentparlamentets valgkomiteen informerer om valget 30. April! Om et par måneder er det tid for nytt valg i Studentparlamentet. Valgkomiteens arbeid er godt i gang, og kandidater til verv begynner allerede å melde seg! Vervene vi innstiller på ser du under. Dette er din mulighet til å være med å påvirke det som skjer på HiOA det kommende året, samtidig som du har det gøy! Hva kan du stille til? Vi i valgkomiteen innstiller til følgende verv på valgmøtet lørdag 30. april: Arbeidsutvalget: Leder Nestleder Fagpolitisk ansvarlig Læringsmiljøansvarlig Les vervsbeskrivelse for Arbeidsutvalget her. Kontroll- og Organisasjonskomiteen til studentparlamentet: 1 representant Høyskolestyret: 1 fast og 1 kvinnelig vara 1 fast og 1 mannlig vara Les mer om høgskolestyret her. Skikkethetsnemnda: 1 fast og 1 vararepresentant Les mer om skikkethetsnemda her. Klagenemda: 1 fast mannlig og 1 mannlig vara 1 fast kvinnelig og 1 kvinnelig vara Les mer om klagenemda her. Hvordan stiller jeg til valg, spør du? Du skal fylle inn ett kandidatskjema per verv du vil stille til. Skjemaet må leveres innen klokken 20, søndag 24. april, men lever gjerne tidligere. I år gjør vi det slik at alle som sender inn kandidatskjema får en case. Kandidaten har en uke på seg til å skrive og sende inn casen til vk.sphioa@gmail.com. Dette betyr at jo tidligere du stiller jo tidligere får du casen. Offentliggjøring skjer tirsdag 26. april. ▪ Kandidatskjema for Arbeidsutvalget finner du her. ▪ Kandidatskjema for øvrige verv til valgmøtet finner du her. Mer informasjon om når vi gjennomfører intervjuer kommer nærmere valget. Har du spørsmål ta gjerne kontakt med enten Arbeidsutvalget på studentparlamentet@hioa.no. Eller ta kontakt med oss i Valgkomiteen på vk.sphioa@gmail.com. Hilsen Valgkomiteen 🙂 Alexander, Anders, Christine, Isabel og Tamara
Alle utdanningene til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) skal være basert det beste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Dette er lovpålagt og en del av strategien til HiOA, men hva innebærer det egentlig å ha en FoU-basert utdanning? Mick Haeley og Alan Jenkins har utformet en modell for å hvis hvordan man kan integrere forskning og utvikling inn i utdanningen (link). Forskningsledet Forskningsledet undervisning er den enkleste og mest grunnleggende måten å få inkludert FoU inn i utdanningen. Dette innebærer at foreleserne og lærerne bruker materiale og metodene basert på og forankret i den nyeste og beste forskningen og utviklingen. Dette er noe man som student skal forvente av den undervisningen man får ved høyere utdanning. Dette legger grunnlaget for at man ved endt utdanning faktisk er forberedt på de utfordringene man møter i arbeidslivet. Forskningsorientert Forskningsorientert undervisning er når studentene får kunnskap om forskningsteori og hvordan man tar i bruk denne teorien og de ulike metodene når en skal forske. På lik linje med forskningsledet undervisning er studentene er dette en mer passiv form å lære om forskning. Dette kan innebære undervisning om forskningsfilosofiene som positivisme eller hermeneutikk, eller forskningsmetoder som intervju, spørreundersøkelse eller eksperimenter. Forskningsundervist Forskningsundervist undervisning er når man tar for seg ulik forskning eller ulike metoder innenfor ditt eget fagfelt, og setter det opp mot hverandre. Etter hvert som man studerer og får større innsikt i forskningen som gjøres på ditt fagfelt oppdager man at det kan være stor uenighet innad i fagfeltet. For å gjøre undervisningen forskningsundervist så presenterer man flere sider av fagfeltet og man diskuterer eller jobber med motsetningene og de ulike sidene som de ulike metodene og forskningen viser. Dette kan for eksempel være kvalitativ og kvantitativ metode satt opp mot hverandre. En statistikk kan si hvor mye tid studenter […]
På HiOA har du muligheten til å ta deler av studiet ditt i utlandet. Utveksling gir deg både faglige, personlige, sosiale erfaringer. I tillegg kan det være et konkurransefortrinn i karrieremuligheter. Fristen for å søke er 15. februar. For mer informasjon – ta kontakt med fakultetet ditt for å høre om mulighetene eller besøk https://student.hioa.no/hvorfor-dra Utveksling er ikke en ferietur – det er mye, mye mer. I tillegg til å komme under huden på en ny kultur og oppleve et nytt land får du faglige erfaringer som vil berike utdanningen du er i gang med. Tilnærming og anvendelse av fagstoff og forskning er forskjellig fra land til land og utveksling kan gi deg nye innfallsvinkler for å forstå faget ditt. Det kan gjør deg mer bevisst og bidra til å gjøre det lettere for deg å tenke kritisk over faget ditt hjemme. I tillegg vil du få trening i å lese og formulere fagspråket ditt på et annet språk, noe som kan gi deg fordeler senere i studiet og karrieren. Å ha vært på utveksling gjør deg mer aktuell blant arbeidsgivere. Undersøkelser viser at utveksling har en positiv effekt på studentenes jobbmuligheter fordi de tilegner seg personlige egenskaper som gjør dem attraktive. I noen tilfeller kan gi deg mer ansvar i ny jobb, og høyere lønn kan man også få. I løpet av et studieopphold i utlandet vil du lære deg selv bedre å kjenne. Typiske tilbakemeldinger fra tidligere utvekslingsstudenter er at de oppdaget nye sider ved seg selv, ble flinkere til å tilpasse seg nye situasjoner, fikk økt selvtillit og ble flinkere til å ta utfordringer. Undersøkelser viser at studenter på utveksling utvikler positive egenskaper som toleranse, selvtillit, nysgjerrighet og evne til problemløsning. Du kan få nye venner og kontakter for livet som også kan være nyttig i jobb- […]
I januar vedtok parlamentet resolusjonen under. Det er et viktig steg for likestillingen at vi fjerner alle profesjoners tilknytning til kjønnsroller. Vi ønsker oss et samfunn der kun egnethet og kompetanse setter begrensninger for hva et individ får jobbe med, og ikke kjønn! Resolusjon om kjønnsnøytrale profesjonsnavn Tradisjonelt sett har flere av profesjonsutdanningene innen helse- og sosialfag vært sterkt dominert av kvinner. Dette har gjort at flere av profesjonene har fått navn som også sier noe om hvilket kjønn som skal holde stillingen. Eksempelvis helsesøster og jordmor. Studentparlamentet mener så tydelige føringer på kjønn strider mot prinsippet om lik rett til utdanning, da det kan virke direkte skadelig for rekrutering til studier. Det er viktig at alle er komfortable med å søke seg inn til det fagfeltet man ønsker å arbeide i, uavhengig av kjønn. Studentparlamentet ønsker også å understreke at kjønnsbalanse er viktig for et godt arbeidsmiljø og sterkt mangfold innen fagfelt. Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus krever: At alle profesjoner skal ha kjønnsnøytrale titler At HiOA skal være pådrivere for at denne endringen skal skje
ENGLISH BELOW Du kan melde seg som mentor for flyktninger og asylsøkere med akademisk bakgrunn! Mange flyktninger kommer til landet og er i en utfordrende livssituasjon. Mange av disse er mennesker som enten har, eller har startet på, høyere utdannelse i hjemlandet sitt, men som nå ikke får brukt dette videre. Gjennom prosjektet «Akademisk Dugnad» jobber HiOA med å gi disse flyktningene et tilbud i hverdagen basert på hva vi kan best – utdanning og kunnskap. Vi ønsker å bidra med å sette norske studenter og flyktninger/asylsøkere med akademisk bakgrunn i kontakt med hverandre for å kunne utveksle erfaringer, kunnskap og synsvinkler. Målet er integrering og læring for begge parter! Meld deg her: https://survey.hioa.no/index.php/154126/lang-nb Ved å være mentor får du et bevis på jobben du har gjort, delta på sosiale arrangementer, et internasjonalt nettverk, kurs og erfaringer og kunnskap for livet! Når du melder seg som mentor blir du med i en kollokviegruppe med 1-2 mentorer og 4-8 flyktninger/asylsøkere. De vil i utgangspunktet ha fagbakgrunn lignende det du studerer. Det er ønskelig at dere møtes annenhver uke for å diskutere pensum og erfaringer. Det er viktig at du er engasjert, inkluderende, ansvarsfull og er komfortabel med å snakke engelsk. Møtene vil foregå på ettermiddagstid og/eller kveldstid ved Pilestredet Campus. Du binder deg for et semester av gangen, men det vil ikke være møter i eksamenstiden. Du må delta på et opplæringskurs for å være mentor. Alternativene er mandag 18 jan eller tirsdag 2 februar, i Pilestredet 46, 1 etasje, Athene 1. Påmelding på kurs: https://survey.hioa.no/index.php/794251/lang-en Les mer på: www.hioa.no/mentor eller send spørsmål til international@hioa.no ENGLISH: You can sign up as a mentor for refugees and asylum seekers with an academic background! Many refugees come to Norway and is in a challenging situation. Many of these are people who either have, […]
Arbeidsutvalget i Studentparlamentet ønsker alle studenter og ansatte på HiOA en riktig god førjulstid, jul og et godt nyttår!
Nå er det eksamensinspurt for mange og i den anledning vil Studentparlamentet gi deg noen tips som er viktig å huske. Masse lykke til alle sammen! Nå er det snart ferie;) Også må dere huske å senke skuldrene og ikke la stresset ta dere. Du husker bedre hvis du tar noen pauser!
I slutten av oktober vedtok Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus et nytt dokument som tar for seg Høgskolen i Oslo og Akershus sin universitetsambisjon og hvordan studentene mener at Høgskolen skal videreutvikle seg og posisjonere seg i UH-sektoren. Dette er det de vedtok: Studentenes universitetsvisjon Bakgrunn for dokumentet Universitetsstatus var allerede et overordnet mål for Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus under fusjonsprosessen i 2011. Her var det et operativt mål om å bli universitet innen 2014. I August 2012 vedtok styret ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) «Strategi 2020», som skulle gi retning for HiOAs videre utvikling og her ble universitetssatsningen et av de overordnede målene. Selv om satsningen lenge var kjent blant de ansatte ble den først kjent for studentene etter fusjonen. Dette førte til en sterk respons fra studentene, og et vedtak i Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus (SP) om at man ikke støttet satsningen fordi man mente at den var forhastet. I 2013 vedtok SP et Politisk dokument om Strategi 2020. I dette dokumentet ble det utformet krav til strategien og hva studentene mente måtte prioriteres over de neste årene om vi skulle bli universitet. Over de siste årene har flere av disse kravene blitt nådd og HiOA har utviklet seg som utdanningsinstitusjon. Da Curt Rice troppet på som rektor for HiOA høsten 2015 annonserte han raskt at han som tidligere utenforstående mente at HiOA allerede var et universitet, her understreket han også at HiOA etter internasjonale retningslinjer allerede regnes som et universitet. Samtidig har regjeringen varslet at det vil bli stilt strengere krav for høgskoler som ønsker å bli universitet fra og med 1. april 2016. Som følge av dette har Curt Rice varslet at HiOA vil sende inn en ny søknad om universitetsakkreditering i løpet av mars 2016, som […]
Da er årets valg i Studentparlamentet over og hvem som skal representere studentene på HiOA i deres øverste demokratiske organ er bestemt. Vi på kontoret gleder oss til å bli kjent med mange nye mennesker og fortsette det gode samarbeidet med de som er gjenvalgt. Under ser dere hvem som er valgt på de ulike fakultetene, gratulerer så mye til dere alle! Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) Faste representanter: • Ida Karoline Kjærnåsen • Linda Kolberg • Marthe Strømme Randahl • Nicholas Robert Iles • Stine Camilla Frysjøenden • Sunniva Myrene Braaten • Waqas Tariq Varaer: • Isabel Byrkjeflot Nærø • Zain Azeem • Kristin Sørbøen Gåsbakk • Tore Remi Christensen • Usman Aslam • Marius Trælstad Velinov • Ledig plass Fakultet for helsefag (HF) Faste representanter: • Anders Solberg • Ansar Ahmad Qadeer • Helene Kongerud • Johanna Celinda Åhrberg • Kjerstin Teigen • Lene Dæhlin • Lene Trulsvik Holmefjord • Rakel Bysveen Lier Varaer: • Martine Josefine Frantzen • Solveig Uvsløkk • Alexander Koch • Jeanett Paulsen • Benedicte Christine Høgberg Holvik • Andrea Draget Hoel • Vegard Lindtner Holmgard • Lillian Eide Sørensen Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) Faste representanter: • Einar Belck-Olsen • Linn Victoria Johansen • Manjit Kaur • Tina Årikstad Sørensen • Zeeshan Aslam Varaer: • Torkild Bjorvand • Shan Mohammed • Ida Greve Monsen • Pia Marie Næss Johansen • Tord Viktor Lønborg Joensen Fakultet for samfunnsfag (SAM) Faste representanter: • Dennis Kristoffer Hoel • Julie Størholdt Iversen • Karoline Wergeland Kaldråstøyl • Lone Wanderås Fossum • Oda Rugaard • Rune Keisuke Kosaka Varaer: • Line Ursula Helgar • Mariam Butt • Maren Helene Stinessen Bøe • Maria Reitås Messenlien • Sandra Yeomans • Nayab Tahir